söndag 12 juli 2009

Idag har jag...

...levt ut min husmorsdröm. Det började redan till frukost. Gårdagens kantareller skulle rensas och stekas för att sedan användas i en fantastisk kantarellomelett. Efter maten var det dags för rensning i jordgubbslandet följt av lite yoga på verandan för att sedan börja skörda i örtagården. Vissa örter, som persilja och gräslök, frös jag in. Andra, som timjan och oregano hängde jag på tork. Dessa ska sedan hamn i små burkar för att kunna användas under vinterns matlagning. En del av timjanen ska också bli te.

Fortfarande ute i trädgården fortsatte jag hos i grönsakslandet (som ännu bara består av lite lök, rabarber och rädisor) där rädisorna skördades, skivades och frös in. Vidare till rabarbern som fick bli rabarber- och hallonpaj, rabarbersaft, rabarbersylt och rabarberkompott. Tack, kära grannar, för den fantastiska rabarberplantan, som hade tagit över hos oss om vi inte vore så flitiga med fikagott.

Väl i köket kunde jag ju lika gärna baka ett bröd. Vi hade filmjölk som gått ut för någon dag sedan men som blir utmärkt i filmjölkslimpor. Så det hann bli ett sånt också, som avnjöts till lunch med ost och grönsaker och grannarnas hemslungade honung, som utan tvekan är den godaste honung jag har smakat.

Hemmagjort te på citrontimjan, citronmeliss, pepparmynta och vinbärsblad har också avnjutits. Nu är det nog dags för en kopp till, jag ska nämligen sätta mig på verandan och njuta av min dag!

Hoppas ni har haft det lika härligt som jag har!

2 kommentarer:

Trädgårdsingenjören sa...

Aa vad du hinnut mycket idag!! Hur går du med kryddorna. hänger du dem bara på tork och sen ner i burk?? O hur gör du te?

Latinska namn! I början körde jag lappar ena sidan svenska namnet andra latinska. O sen ladda ner bilder bilder till en fil på datorn som man kan sitta och glo på samtidigt som man rabblar namn. Nu när man hållit på ett tag, kör jag som vanliga glossor, skriver, skriver och skriver om igen för att prenta in. Men oftast hittar sitt eget sätt som funkar, bara prova sig fram. Sen springa runt i parken och kolla och fota det är super bra!!
Har ni mer honung, vill ha!
Kram Gry

Anonym sa...

Hej Emmily!! Tusen tack för den jättefina lavendeln. Den kommer passa perfekt på min balkong. Jag blev verkligen jätteglad =) Du är så himla snäll med dina snälla ord om butiken. Du ska veta att det värmer hjärtat. Tack än en gång och sköt om dig!! Hälsningar Emla (Hemma Hos Emla)