lördag 14 mars 2009

Tirups Örtagård

Vet ni var jag spenderar mina dagar för tillfället och ett tag framöver? Ja, precis - på Tirups Örtagård! Det är precis så mysigt som det låter. En underbar atmosfär, riktigt trevliga människor, de vackraste ting och inte minst de mest fantastiskt fina växter!

I onsdags kom årets första leverans av kryddväxter. Vi fyllde stora växthuset och där inne spred sig en underbar doft av rosmarin, timjan, citronmeliss och lavendel. Och inte bara dofterna gjorde sitt, ögat fick sin beskärda del också. Uppstammad lavendel i stora och små träd, de puffigaste och rundaste timjanbollarna som täckte halva långsidan, citronträd med stora gula citroner och riktigt rosa camelior. Det är omöjligt att beskriva i ord, för känslan var så.. såå harmonisk.

Så vet ni inte vad ni ska hitta på idag, åk till Tirup, besök växthuset, ta en titt i den söta affären och fika på ett av Sveriges mysigaste ställen. Igår var det apelsin/rosmarinkaka. Så himla gott! Eller varför inte lunch, svartrotspaj är något av det bästa jag smakat!
Bilden är hämtad från Tirups hemsida.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tirups örtagård är en fin och vacker plats. Jag besökte platsen i somras och råkade hälla kaffe över mig...se länken.
http://gardener.blogg.se/2008/june/komma-hem-kansla.html

Fin blogg du har!