onsdag 28 januari 2009

Do redo - yogabyxor Fridastyle



I sann do redo-anda har jag sytt om en gammal t-shirt till ett par mysbyxor eller snarare yogabyxor för min del. Det var inget svårt alls och gick som en dans. T-shirten hade märket Frida, ett märke på diskborstar, diskdukar och annat i städ- och hushållningsväg. Jag valde att ha kvar märket för att byxorna ska kännas mer intressanta. Dessutom kan jag tänka mig att det finns åtminstone en Frida därute som gärna skulle vilja ha byxorna själv... eller hur?

Så här kan man göra:
Använd en vanlig t-shirt. Jag är ganska liten och har använt en t-shirt i stl M. Börja med att klippa av ärmarna och sedan klippa upp dess söm. Klipp sedan av halsringningen, denna del kastas. Klipp upp axelsömmarna så att man får två ben. Klipp av hela tröjan på mitten uppifrån och ner i två lika stora delar.
Sy sedan ihop ett ben åt gången, räta mot räta och därefter sys grensömmen ihop, också den räta mot räta. Sy ihop ärmarna till en cylinder (räta mot räta) och sy sedan fast den som linning upptill. Vill man ha linningen nedfällbar (som mina byxor) syr man den mot byxans räta och linningens aviga. Byxorna behöver inte fållas nedtill eftersom t-shirtens fåll agerar fåll även där. I den fållen har jag använt ett sött snöre som dragsko. Vill man kan man även sätta en dragsko i midjan.
För andra Doredo-förslag följ länken. http://www.sysidan.se/cldoc/1997.htm Beskrivning till yogabyxorna finns vid nummer 25.
Lycka till!





5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad fint. Du låter väl mina skjortor vara ifred?

Emmily sa...

Anonym/A - Jag stod med en av dina Eton-skjortor i handen innan, men ångrade mig för att jag tyckte inte att jag klädde så bra i randigt... Haha! Nädu, jag bara skojar! Jag klär ju jättebra i randigt! :D

Jeanette Hornbeck sa...

haha, vad roliga ni är, tack för dagens skratt! Min mans skjortor blir lapptäcken.

Jag ställer ut på mässan, opps nu blir man ju lite nervös, du MÅSTE berätta att du är du!

Hellcat sa...

Jag kan komma på någon som tyckte det var ett par raskarns fina byxor! :D Speciellt med märket kvar. Måste ha något med mitt stora städintresse att göra.. Eller kan det var anågot annat..?

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

oj, vad duktig du är. Själv håller jag på att försöka sy om några olika byxor i linnen till linnen. Det går rätt långsamt dock, men det är långt kvar till sommaren :)
Jag har gått 40 veckors kursen på Ingvar strand som ska vara lite mer intensiv än steg 1 och 2. Jag själv blev väldigt besviken på utbildningen. Tyckte de la vikt på saker som inte var viktiga. Jag ville lära mig så mycket mer och vara mer säker på det jag gjorde. Räddningen var mina praktikplatser där jag lärde mig massor. De gjorde en trygg och redo för arbetslivet. Jag har jobbat som florist sen jag avslutade utbildningen, men jag har många klasskamrater som tyvärr inte har fått jobb som det. Det är rätt tufft att hitta jobb, och speciellt en heltidstjänst. Lycka till. Vänligen Johanna